HTML

Jurátus

Virtuális osztályterem

Friss topikok

  • Virt: @K.Geri92: Ha jól tudom a fizetett hirdetések külön részben jelennek meg. A fizetett hirdetések me... (2012.03.07. 10:49) A választás szabadsága

Archívum

2012.02.28. 06:41 Jurátus

A választás szabadsága

A napokban érdekes előadásra leltem, amin nagyon elgondolkoztam, a felvezető így szólt:

Az, hogy az internetes cégek igyekeznek szolgáltatásaikat - beleértve a híreket és a keresési eredményeket is - személyes igényeinkhez szabni, akaratlanul is magában rejti annak a veszélyét, hogy a szűrőburkok csapdájában ragadunk, és nem jutunk hozzá azokhoz az információkhoz, amelyek megingatnák világképünket vagy kitágítanák az érdeklődésünket. Eli Pariser meggyőző érvekkel támasztja alá, hogy ez nekünk is rossz, és a demokráciára nézve is káros.

Forrás

Ti mit gondoltok, mi a véleményetek, lehetséges ez? Kipróbáltátok már a párhuzamos keresést? Egyetértetek az előadóval?

Végül egy kis humor, vagy nem is az?

18 komment

Címkék: internet választás szabadság demokrácia


A bejegyzés trackback címe:

https://juratus.blog.hu/api/trackback/id/tr734219019

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Garfield91 2012.03.02. 16:20:56

Ismert volt ez a tény számomra de azt nem gondoltam volna, hogy ennyire durván figyelnek pl. facebook-on, és ilyen következményei vannak. Ugyanakkor szerintem könnyű is ez ellen védekezni a nyomkövető sütik rendszeres törlésével, vagy ne is engedjük azokat létrejönni, erre remek módszer a privát böngészés is. A nyomkövető sütiket egyébként jómagam is rendszeresen törlöm.
Nemrég pedig olvastam, hogy pl. a Firefox és a Chrome böngészőkbe terveznek beépíteni egy kapcsolót ami szintén ennek a megakadályozására lenne hivatott. Bár ebben a megoldásban én nem bízom, bizonyára ezek is csak részlegesen akadályozhatják meg majd a nyomkövetést, annál is inkább, hogy a Chrome a videóban is emlegetett Google böngészője.

Anonim02 2012.03.03. 10:34:23

Hallottam már erről, de azt én sem gondoltam, hogy pl. még a Google is ennyire kiszűri, hogy kinek mit mutasson meg. Ezt az elvét egyáltalán nem tartom jónak, ugyanis szerintem mindenkinek egyéni döntésének kellene lennie, hogy melyik cikket olvassa el és melyiket nem. Sokkal jobbnak tartanám azt, ami a videóban is elhangzik, hogy az adott címszóhoz mindenféle témából adna támpontot. Ha pedig eldöntöttem, hogy melyik érdekel inkább, akkor utána a keresést is le lehetne szűkíteni. Mindenki saját magának, nem pedig egy személytelen rendszer.

maceszgombóc17 2012.03.04. 14:00:26

Személy szerint én most hallottam erről először, és hogy őszinte legyek felháborítónak találom. Milyen jogon befolyásolják, azt hogy mit nézhetek meg az adott témával kapcsolatban?Tegyük fel egy témához keresek információkat, a Google csak egy bizonyos szempont szerint dob ki adatokat, amely nekem nem megfelelő. Rákényszerít arra, hogy ne úgy gondolkozzak ahogy szeretnék/ahogy eredetileg terveztem.Én akarom szabályozni, hogy mi menjen át a szűrőkön. Nekem elég csekély ismereteim vannak a böngészőkkel és azok fejlesztéseivel kapcsolatban, de ezentúl jobban oda fogok figyelne és el fogom olvasni az ezekhez fűződő cikkeket is. Valamint az előttem szóló tanácsát is megfogadom, miszerint rendszeresen töröljem a cookie-kat.

fifi7 2012.03.04. 16:45:27

Korábban már láttam egy ehhez hasonló témájú adást az egyik tv csatornán. Akkor nagyon felháboródtam főleg hogy ott olyan dolgokról is szó volt részletesebben hogy figyelnek minket a webkameránkunk keresztűl vagy éppen a csomagolt étel csomagolásába építenek bele valamit. Mindenről tudni akarnak ki hol mit csinál és ez nagyon nem helyénvaló, másik részről viszont sajnos már sszinte internet nélkül nem is lehet létezni.

dizsyy 2012.03.04. 21:54:57

Személy szerint én sem hallottam erről a "szűrőről" korábban és, amikor néztem a videót valóban meglepődtem. Érdekes érzés volt. Egész eddigi életemben azt hallgattam a szüleimtől sőt szerintem még a nagyszüleimtől: járj nyitott szemmel, ne hagyj becsukott ajtókat magad mögött és egyéb magasröptű, de persze igaz szállóigéket. Furcsa, hogy ebben a saját böngészőm, vagy saját facebook profilom korlátoz, mert milyen alapon ismerhet engem jobban egy GÉP HA 18 évesen még én sem lehetek egy kiforrott egyéniség. Nekem van még mit tanulnom magamról, remélem ezt a böngészőm is érzékeli:D

....x..... 2012.03.05. 10:06:16

Én is most hallottam a témáról először,de a látottaknak nem tulajdonítok nagy jelentőséget, mert ha nem keltik fel erre a figyelmemet,nem is foglalkoznék vele,észre sem venném,hogy valamilyen szintén személyre szabják pl a keresőmet. szerintem ezzel semmi baj nincs, mert ha valamit keresek azt úgy is megtalálom,valamint nem kényszerítenek,hogy a googlet használjam,vannak más keresők is,és engem nem zavar,ha figyelnek -persze bizonyos kereteken belül-, lekérhetik az adataimat, nincs rejtegetni valóm és károm nem keletkezhet belőle. az a tény pedig,hogy a facebookon ilyen is megtörténhet,az benne van a pakliban. amikor regisztrál az ember egy ilyen helyre elfogad bizonyos feltételeket. szerintem a szolgáltató megteheti,hogy töröl,letilt,stb., és ha ez a felhasználónak nem tetszik, ne használja tovább a szolgáltatást.
Szóval én hátrányát nem érzem a személyre szabásnak, talán meg jó is. Aki meg nem szeretné, hogy szűrjék találatait, az az ember védekezhet ellene, mint ahogy láttuk a videoban.

cleopatra07 2012.03.05. 22:45:54

A videót nézve meglepődve tapasztaltam, hogy ez tényleg létezik, habár tudtam valamit a dologról a legvadabb álmaimban sem gondoltam volna, hogy ilyen hatalmas mértéket öltött az ún. "kémkedés". Egyáltalán nem tartom fair-nek a Google szűrését, hiszen egy-egy keresőoldal főbb célja, hogy szélesítse a látókörünket. Nekem ne tegyen szívességet, hogy kiszűri azt, ami hasznos lehet. A döntés szabadságával jár úgy gondolom, hogy választhatok. Szabadon, korlátok nélkül. Elhiszem, hogy a célja a segítség, de néha az ilyen többet árt, mint használ. Ennyire nem kell, hogy ellustuljunk, hogy mindent személyre szabjanak, így is nagy könnyebbség, hogy fel se kell állnom, hogy megtudjak valamit. Az, hogy a Facebook is szűr, őszintén szólva nem lep meg. Nem olyan régen hallottam a data mining (adathalászat) nevű információszerzésről, amely bizarrul hangzik, de tudományos szakterület, és egész szép összeget kereshet, aki ért hozzá. A lényege, hogy ilyen algoritmusokat készítenek, amely egy adott személyről összegyűjt adatokat. Egy algoritmus, mely nyomozók ezreinél intelligensebb és persze gyorsabb. Rendkívül sok cég fogad fel adatbányászokat (igen ez egy hivatás), annak érdekében, hogy megtudják, mi kell a vásárlóknak, hogyan, milyen kedvezményekkel tarthatják meg pl. azokat, akik egy szolgáltatást (pl. internet, telefon) igénybe vettek. Sokan mondják, hogy ami egyszer felkerül az internetre, az örökké ott is marad. Ezek az algoritmusok megtalálják, összegyűjtik. Lehet azt mondani, hogy ez igazságtalan, sérti a jogainkat, vagy épp tisztességtelen... de lássuk be, elfogadtuk az adatvédelmi nyilatkozatot [amit persze 10-ből 9 ember nem olvas el, köztük én is átsiklottam felette :)] de saját megfontolásból írunk véleményt, osztunk meg képeket, cikkeket. Ne is lepődjünk meg, ha ezt más felhasználja. Az új, modern technikának sajnos nem csak előnye van.
Előző hozzászóló véleményével annyiban nem értek egyet (....x.....), hogy lehet, hogy most még úgy gondolja, hogy nem lehet káros, azért még bármi megtörténhet, hiszen néha az ember tudta nélkül osztanak meg olyan információkat, mely később visszaköszönhet.
Összegezve, nehéz megmondani, hogy mi lenne a helyes lépés, kicsit úgy érzem már, hogy nem mi uraljuk az internetet, hanem lassan átveszi az irányítást, és az internet fog uralni minket, dönti el, hogy mire fordítsunk időt és figyelmet :)

zui. 2012.03.06. 16:30:25

Személy szerint csak csatlakozni tudok az előttem szólókhoz... szerintem eddig is nyilvánvaló volt, hogy léteznek ilyen dolgok, én is sejtettem, hogy figyelemmel kísérik azt, hogy ki mit csinál a neten. Az ún. "szűrőburok" azonban már szerintem kicsit felháborító. Véleményem szerint az ember maga is el tudja dönteni, hogy az adott lehetőségek sokasága közül melyiket válassza, melyik érdekli éppen. Ezen a szinten már kicsit ijesztő a dolog...
Remélem ha ez többekben tudatosul születik rá majd valamilyen megoldás:)

blair14 2012.03.06. 19:56:32

Véleményem szerint az emberek többsége nem is gondolkozik el ilyesmin, hogy őt figyelik-e ilyen módon vagy sem. Ez a videó jól megvilágítja ezt a témát, ami valamilyen szinten akár jó is lehetne, hogy próbálják az emberek böngészőjét személyre szabni, de azért hadd döntsük el mi magunk, hogy mit szeretnénk nézni az interneten. Magunknak kell szabályozni, hogy ki vagy mi menjen át a szűrőkön, ne korlátozzanak minket, csak mert pár adatot tudnak rólunk.

sophie07 2012.03.06. 21:43:01

Meglátásom szerint nem kellene hagyni, hogy a virtuális világ ennyire befolyásoljon minket. Minden embernek meg kell hagyni a szabad akaratát és a választás lehetőségét. Ez az egyetlen módja annak, hogy valós és teljes képet kapjunk a világról. Ahogy már előttem is írták, például ha a Google-ban szeretnék keresni egy adott témáról nem biztos, hogy jó ha csak egy oldalról mutatja meg azt nekünk. Látnunk kell a pozitív és a negatív oldalát is. Véleményem szerint jó megoldás lehetne az, ha mi magunk szabályozhatnánk ezeket a programokat és időközben változtatni is tudnánk ezen egyeztetve az érdeklődési körünkkel.

K.Geri92 2012.03.06. 22:17:59

Igazad van Zsófi! :)
Komolyra fordítva a szót, ezt a jelenséget én is felfedeztem már korábban, csak nem ismertem a pontos hátteret. Pl. amikor koleszban négyen, négyféle eredményt kaptunk egy keresésnél...
A szűrés talán csak a reklámozóknak lehet előnyös, akik kifizetik a Google, Facebook, stb. tarifáit és ezáltal a hirdetéseik gyakrabban jelennek meg.
A mezei felhasználóknak ez csak hátránnyal jár... Ugyan a szűröket ki lehet kapcsolni, de az emberek 99%-a azt sem tudja, hogy egyáltalán léteznek ezek az algoritmusok.
Egyetlen megoldás talán az lenne, ha mi formálhatnánk ezeket a keresőket, szűrőket, de ezekre az ismert okokból természetesen sohasem lesz módunk.

Manócska_ 2012.03.07. 00:04:33

A videóban említett szűrőkről és egyéb módszerekről volt már tudomásom, és sajnos nem csak az interneten, hanem az élet szinte minden területén körbevesznek minket (gondolok itt a különböző kedvezményeket biztosító pontgyűjtő kártyákra). Az összegyűjtött információk segítségével felállított profilon keresztül egyoldalú tájékoztatás valósul meg. Ez egyrészt szerintem nem fér bele az információ szabadság elvébe. Másrészt, az egyszeri felhasználót nagymértékben lehet befolyásolni vele, akár meggyőződési, világnézeti, akár csak vásárlási szokásaiban. Ez semmiképpen sem fair dolog, mert mindenkinek joga van az objektív, mindenféle befolyás nélküli tájékozódáshoz. És ez felülírja azt az érvet, hogy ez mind csak a felhasználók kényelme miatt van.

Virt 2012.03.07. 07:21:11

Egyetértek az előttem szóló ellenzőkkel, hiszen gondoljunk bele: Személyiségünk fejlesztésében nagy szerepet kapnak a környezetünkből érkező információs gócok (internet,tv,suli stb..). Ha ezeket szabályozzák, az egyenlő a személyiségünk fejlesztésének visszafogásával. Mintha feltennék nekünk is lovakon használt szemellenzőt. Ez azért káros mert az ember állandóan változik, új témák után érdeklődik időnként. Fontos lenne, hogy ne szablyák személyre a keresőket hogy tovább tágíthassuk látókörünket.

Egy kis érdekességként aki Firefoxot használ, annak a bővítmények között van egy bizonyos Collusion nevű alkalmazás ami jól mutatja, hogy egy oldal meglátogatásakor mennyi helyre kerülnek adataink.

Virt 2012.03.07. 07:22:38

@Virt: Közben látom, a link már kihirdetésre került. :)

Virt 2012.03.07. 10:49:36

@K.Geri92: Ha jól tudom a fizetett hirdetések külön részben jelennek meg. A fizetett hirdetések megjelenése a vállalkozás foglalkozás körével kapcsolatos kulcsszavaktól függ. A sima "mezei" keresésre vonatkozó algoritmusok nem befolyásolják a fizetett hirdetések megjelenését.
süti beállítások módosítása